Musicalugen
I ugen op til efterårsferien arbejder hele skolen med musical. Det er en uge, der summer af energi, nysgerrighed, nervøsitet og spænding.
Alle elever deltager i projektet, og de fleste elever har rigtig mange roller i løbet af ugen. Der skal bygges op, males, findes tøj, øves både omkring musik, skuespil og sang, men også de mange dansescener. Alle elever vælger sig ind på de forskellige områder, og arbejder med et meget varieret program gennem hele ugen.
Vi gør meget ud af, at alle elever – uanset omrÃ¥de – føler sig som en betydningsfuld del af musicallen og bl.a. derfor er alle elever med pÃ¥ scenen.
Projektugen
I 9. og 10. klasse er der fra Undervisningsministeriets side indlagt obligatorisk projektuge. I 9. kl. skal eleverne skrive en opgave med udgangspunkt i en fælles problemstilling. I 10. kl. skal projektet omhandle elevens fremtidige uddannelse, og det bliver dermed en personlig problemformulering. For begge klasser gælder, at der er afsat en hel uge, hvor alt andet udgår. Dvs. at eleverne kan koncentrere sig om deres projekt hele ugen, fra morgen til aften, og ugen afsluttes med en fremlæggelse.
Playitas
I november tager hele skolen afsted til Playitas. Playitas er en by på den spanske ferieø Fuerteventura, som er en af de kanariske øer. Hele området er et stort sportscenter, med mulighed for at dyrke masser af idræt.
Her udfordrer vi os selv i flere forskellige idrætsgrene som svømning, spinning, yoga, beachvolley og meget andet. Og mon ikke, der også bliver plads til at slappe lidt af i solen.
Eleverne bor i lejligheder med fire elever i hver, og de skal selv stå for forplejningen hele ugen. Hver elev får udleveret madpenge, og gruppen står i fællesskab for at købe ind og lave mad.
For nogle elever vil det nok være en udfordring, men ved fælles hjælp plejer de at få en god oplevelse ud af opgaven.
Gymnastikugen
I januar har vi en uge, som er afsat til gymnastik. Hele ugen arbejdes der med opvisningen, hvor elever og lærere i fællesskab sammensætter programmet. Det plejer at være en rigtig god og spændende uge, og eleverne har virkelig mulighed for at lære en masse. Ugen er dog også ret hård, så der er indlagt en formiddag med dansk og en formiddag, hvor eleverne bliver introduceret for skituren.
Skituren
Skolen tager hvert år på skitur til Østrig eller Sverige. Destinationerne har gennem tiden været forskellige, men fælles for alle ture er, at eleverne oplever hinanden i helt nye situationer.
Der er undervisning hver formiddag, hvor lærerne underviser i alpinski, og om eftermiddagen kører vi rundt på løjperne i fællesskab. Om aftenen er der forskellige arrangementer med lysløjpe, fællesang, konkurrencer osv.
Skituren er en fantastisk tur med mange forskellige udfordringer uanset tidligere erfaring. Eleverne deles op i grupper efter niveau, så alle kan udvikle deres skiløb optimalt. Desuden er skituren en god oplevelse for fællesskabet, hvor eleverne oplever nye grupperinger og på den måde ser hinanden fra nye sider.
PÃ¥skecamp
I de to første dage i påskeugen har vi påskecamp på Lyngs, inden vi alle tager på en velfortjent påskeferie. Gennem skoleåret er eleverne blevet undervist i at være træner – i taktik, teknisk træning, opvarmning, sammensætning af et træningsprogram og den gode fremtoning som træner. I de to første dage i påskeferien har efterskolen besøg af håndbold- og fodboldspillere samt gymnaster fra forskellige klubber i lokalområdet. Her tester Lyngs-eleverne deres nye færdigheder af i virkeligheden. Deres træningsprogrammer bliver overværet af skolens trænere og efter påskecampen evaluerer de i fællesskab. Ved skoleårets afslutning får alle eleverne et trænerbevis.
Boglige uger
Vi har masser af idræt pÃ¥ Lyngs – mange gange hver uge. For at vi kan fÃ¥ tid til det hele, har vi derfor boglige uger flere gange i løbet af skoleÃ¥ret. Her er det meste idræt sat pÃ¥ pause, sÃ¥ vi i stedet kan koncentrere os om de boglige fag. For at eleverne virkelig kan komme i dybden, indretter vi ugerne med fagdage, sÃ¥ eleverne fx har en hel dag med dansk, en hel dag med tysk og sÃ¥ videre.